Welke organisatiecultuur past bij jou? Vier tips!

Welke organisatiecultuur past bij mij

Perfecte vacature, past de organisatiecultuur ook?

Je hebt een leuke vacature gespot en wilt erop solliciteren. Sta je er dan bij stil of het bedrijf waar je solliciteert bij jou past? Of de organisatiecultuur aansluit bij jou als persoon? De meeste mensen kijken vooral naar de inhoud van een baan en minder naar het type bedrijf. Dat kan natuurlijk goed uitpakken. In praktijk zie ik regelmatig dat de match niet optimaal is. Met name op de langere termijn kan dit effect hebben op motivatie en werkplezier. Dat is jammer voor zowel medewerker als organisatie!

Vier tips om te weten welke organisatiecultuur bij jouw past

Hieronder staan vier tips die je kunnen helpen duidelijk te krijgen welke organisatiecultuur bij jou past.

Tip 1: Check of jouw belangrijkste waarden passen bij de organisatie
Een waarde is een ideaal of opvatting die voor jouw heel belangrijk is. Welke waarden zijn dat voor jou? Denk hierbij breed en aan dingen waar jij veel waarde aan hecht. Mijn top drie is bijvoorbeeld authenticiteit (jezelf kunnen zijn), genieten (van wat je doet, van met wie je omgaat) en betrouwbaarheid (vertrouwen, loyaliteit; van twee kanten). Het beste is om je waarden zelf te bedenken. Als je dat lastig vindt: er staat een legio aan voorbeelden op internet.
Heb je een duidelijk beeld van jouw waarden? Ga dan na of deze waarden passen bij jouw potentiële werkgever. Dat kun je doen met behulp van informatie op de website, in een (sollicitatie)gesprek of nog beter: praten met mensen die het bedrijf kennen als werkgever.

Tip 2: Visualiseer jouw ideale werkomgeving
Je weet wat je wilt qua baan. En verder? Pak pen en papier en maak een levendig beeld van jouw ideale werkomgeving. Dit kan je eventueel op weg helpen:
1. Omschrijf de ruimte waarin je werkt. Zit je in een open ruimte, afsluitbaar kantoor, inrichting modern of neutraal, hoe zit het gebouw eruit? Locatie in een druk centrum, industrieterrein of afgelegen locatie? Wat is je reistijd?
2. Wat voor type collega’s heb je? Hoe zien ze eruit? Wat is de kledingstijl? Hoeveel collega’s heb je? Met welk type mensen werk je samen?
3. Hoe ga je om met de baas van je manager? En met andere collega’s, informeel of formeel? En hoe is de werkdruk?
4. Lunch je dat aan tafel in het luxe bedrijfsrestaurant, een simpele kantine, haal je iets buiten de deur of neemt iedereen zijn eigen bammetjes mee? Altijd, soms of nooit gehaast? Ga je wandelen met collega’s? Een broodje achter je computer?
Op deze manier krijg je een beter beeld van jou ideale werkplek. Past dat plaatje (gedeeltelijk) bij het bedrijf waarin je geïnteresseerd bent?

Tip 3: Gebruik je ervaring
Ga na wat je waardeert bij je huidige en voorgaande werkgevers. Wat spreekt je aan?  Wat staat je juist tegen? Waarom?

Tip 4: Test jezelf, vertel over jouw potentiële werkgever
Vertel iemand over jouw (potentiële) werkgever, het product of de dienst. Geef daarbij aan waarom jij bij het bedrijf past. Hoe kom je over? Als je enthousiast bent én een logisch verhaal hebt, zit je meestal goed. Is je verhaal niet zo helder? Bedenk dan nog een keer goed wat bij jou past en waarom.

Bovenstaande tips zijn gemakkelijk zelf toe passen. Natuurlijk zijn er meer manieren om te achterhalen of je op je plek zit bij een bedrijf. Succes met het vinden van die leuke baan bij die mooie werkgever!

Groet!

Loopbaancoach Eindhoven

Enjoy sharing!Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Pin on PinterestShare on LinkedIn

About Wytske Bronckers

Mijn naam is Wytske Bronckers. Anderen helpen bij het vinden wat men zoekt op het vlak van werk. Dat doe ik door mijn ervaring als psycholoog, coach en adviseur in het bedrijfsleven in te zetten. Resultaat is dat ik jou kan helpen duidelijk te krijgen welk werk en welk type organisatie bij jou past.

Leave a Reply